Ефективність навчання з охорони праці
Особливе значення для підвищення якості та ефективності проведення навчань з охорони праці на підприємстві(установі, організації) посідає методичне і науково-технічне забезпечення. До них слід віднести, в першу чергу, підбір та підготовку кваліфікованих кадрів, які проводять навчання. Важливою є також і наявність сучасної навчальної виробничої бази, а надто методичне забезпечення, що базується на науковій основі.
Навчально-виробничою базою повинні бути кабінети(куточки) охорони праці, які обладнані технічними засобами навчання, наочним навчальним матеріалом, підручниками, нормативною документацією і т.д. В кабінетах охорони праці, відповідальні особи, проводяться вступний та інші інструктажі, які повинні супроводжуватися відеоматеріалами та іншими видами наочної інформації. Найбільш ефективним видом навчання та контролю знань після спілкування викладач-учень є комп’ютерне забезпечення. Наявність ПК(комп’ютерів) дає змогу подавати знання в різній методичній формі (динаміці та статичному режимі), викладати матеріали у вигляді текстів, мультфільмів або фільмів, режисованих за реальними виробничими ситуаціями, здійснювати машинний контроль знань в діалоговому режимі(комп’ютерні програми).
Важливим напрямком діяльності кабінетів охорони праці і керівних працівників підприємств є пропаганда передового досвіду, сучасних досягнень науки і техніки у створенні безпечних умов праці. Основними формами цієї пропаганди є бесіди, лекції, виставки, а також проведення конкурсів зі створення нешкідливих і безпечних методів праці, поєднані з матеріальним і моральним заохоченням працюючих.
Цікавий метод підвищення ефективності безпеки і навчання з питань охорони праці при бригадній організації праці діє на деяких підприємствах різних галузей промисловості України. Він полягає в тому, що за станом безпеки і умовами праці на кожному робочому місці слідкують всі члени бригади та несуть колективну матеріальну відповідальність за порушення методів праці кожним членом бригади(цей досвід слід також активно запроваджувати й на підприємствах м. Самбора, а особливо це стосується проведення робіт з підвищеною небезпекою).
При цьому кожний член бригади зацікавлений у виконанні вимог безпеки на своєму робочому місці й на всій дільниці, де працює бригада протягом всього робочого дня. Такий підхід дозволяє досягти того, що всі члени бригади з відповідальністю ставляться до навчання й до виконання вимог інструкцій по охороні праці. Метод діє особливо ефективно, коли обов’язки відповідального за стан охорони праці в бригаді доручаються почергово кожному члену бригади. Перед початком зміни відповідальний за стан безпеки праці разом із бригадиром і громадським інспектором з охорони праці оцінює стан безпеки всіх робочих місць бригади, їх підготовленість до виконання робіт. Результати реєструють в журналі трьохступеневого контролю з конкретним описом виявлених недоліків і заходів по їх усуненню. Упродовж робочої зміни відповідальний періодично контролює стан охорони праці в бригаді.
Цей метод дає змогу кожному члену бригади на практиці опанувати вимоги охорони праці до різних робочих місць, що обслуговує та чи інша бригада(цех, дільниця). За успішне виконання трудових показників і успіхи в виконанні вимог охорони праці необхідно матеріально і морально стимулювати працівників.
Інспектор з охорони праці Микола Сапіга