Аналітичний звіт за результатами містобудівного моніторингу Самбірської міської територіальної громади Самбірського району Львівської області у 2022 році
Заходи містобудівного моніторингу територіальної громади проведено відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в порядку, визначеному наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.09.2011 № 170 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 14.12.2021 № 333) (далі – Порядок).
Уповноваженим органом містобудування та архітектури визначено об’єктами містобудівного моніторингу:
- генеральний план Самбора __1_
- генеральні плани сіл Стрілковичі, Ваньовичі, Дубрівка ___3____
- плани зонування території ___0___
- детальні плани території ___66__
Інформування громадськості щодо початку підготовки аналітичного звіту проведено шляхом опублікування повідомлення на веб-сайті Самбірської міської ради https://sambircity.gov.ua/ 16.01.2023.
__(посилання , дата)___ .
Прийом пропозицій громадськості проведено в період з 18 січня 2023 року до 31 січня 2023 року .
Інформацію про проведення громадських обговорень проекту аналітичного звіту розміщено на офіційному веб-сайті Самбірської міської ради
https://sambircity.gov.ua/ 20.02.2023.
___(посилання, дата)______ .
Громадські обговорення проекту аналітичного звіту проведено в період з 22.02.2023 до 08.03.2023 .
Розділ 1. Топографічний моніторинг
Основне креслення генерального плану міста Самбір виконано з використанням топографічного знімання у масштабі м 1:5000 у 1976 р. Креслення генеральних планів сіл Ваньовичі, Дубрівка виконано з використанням топографічного знімання у масштабі м 1:5000, у 2016 р. -2015 р., села Стрілковичі виконано з використанням топографічного знімання м 1:10000, актуалізоване станом на 2018 р. і приведена до м 1:5000. Згадані топографічні матеріали виконані у паперовому варіанті. Основними змінами на місцевості, які обґрунтовують необхідність оновлення баз топографічних даних, це забудова території у місцях, які не відображені у наявних топографічних матеріалах, та зміна контурів земельних ділянок лісового і сільськогосподарського використання. Крім цього, оновлення топографічних даних зумовлене необхідністю переведення растрових даних на цифрові носії у відповідних державних та регіональних стандартах.
Розділ 2. Моніторинг навколишнього середовища.
Клімат громади помірно-континентальний з порівняно м’якою зимою, довготривалою вологою весною і теплою сухою осінню. Середньорічна температура повітря – +7,5*С. Найхолодніший місяць січень (середня температура -4*С). Найтепліший місяць липень (середня температура +18*С). За кількістю опадів район відноситься до помірного зволоження. Середньорічна сума опадів складає 729 мм при мінімальній кількості опадів в січні-лютому (77-65 мм) і максимальній в червні і липні – 200-220 мм. Постійний сніговий покрив встановлюється в другій-третій декаді грудня , а сходить сніг у другій-третій декаді березня. Середня багаторічна вологість повітря по роках змінюється дуже мало і складає 78-80 %. Пануючі напрямки вітрів – західний і південно-західний (взимку) , західний і північно-західний (влітку). Середня швидкість вітру складає 2.5-4 м/с.
Стан навколишнього середовища
Стан атмосферного повітря залежить від обсягів забруднювальних речовин, які викидаються стаціонарними та пересувними джерелами викидів. На околицях території населеного пункту, на відстані 2-3 км від центра м. Самбір, розташовані промислові підприємства, які можуть спричиняти негативний вплив на атмосферне повітря. Основними стаціонарними джерелами забруднення повітря на території міста є індивідуальні котельні промислових та громадських об’єктів, житлових будинків, складських приміщень, а також транзитний транспорт, що характеризується викидами таких забруднювальних речовин: оксиди вуглецю, оксиди азоту, сірчистий ангідрит, леткі органічні сполуки, пил. До основних причин забруднення повітряного середовища транспортом можна віднести: збільшення транспортних засобів, низька якість пального, погіршення стану вулично-дорожнього покриття, погіршення технічного стану автопарку.
До природно-ресурсного потенціалу у першу чергу належать ліси. Лісові фонди громади знаходяться у підпорядкуванні ОКС ЛГП «Галсільліс» лісництва. Об’єктів природнозаповідного фонду на території лісництва немає. Зони відвалів порід гірничодобувних підприємств, вугільних шахт на території громади відсутні. Зон катастрофічних затоплень в громаді немає. Щодо стану здоров’я населення та впливу навколишнього природного середовища на здоров’я населення – надзвичайних забруднень, які б призвели до погіршення якості води і т.д., не відбулося, тому можна вважати, що громада екологічно чиста. Основною проблемою населення є серцево-судинні захворювання, що випливають із-за неправильного способу життя: нераціонального харчування, стресів, паління, зловживання алкоголю, низької фізичної активності. Також збільшується кількість онкохворих, що залежить від спадковості, нездорового способу життя, ультрафіолетового та сонячного випромінювання тощо. В цілому, стан здоров’я населення громади задовільний.
Розділ 3. Моніторинг використання землі.
В межах населених пунктів Самбірської МТГ земельні ресурси становлять 2435,6 га., (з них Самбір – 1570,3 га, Стрілковичі – 298,0 га, Ваньовичі – 399,0 га, Дубрівка – 168,3 га за межами населених пунктів МТГ –1799,3 га. Всього – 4234,9 га. З них: • 2381,3 га. займають сільськогосподарські землі; • 921,41 – землі житлової та громадської забудови, • 146,05 га. – землі промисловості, • 54,3 га. – землі лісогосподарського призначення;; • 5,96 га. – землі рекреаційного призначення;
Землі водного фонду громади представлені п’ятьма ріками: Дністер, Дубрівка, Млинівка, Рудний, Ясениця та іншими водними об’єктами. Річка Дністер є найбільшою на території громади, довжиною в межах громади 10 км, та загальною довжиною в межах України 838 км. Загальна довжина малих річок Дубрівка, Млинівка, Рудний, Ясениця в межах громади становить 28 км, струмків 8,6 км. На території Самбірської міської ради знаходиться 22 водосховища та ставки (з них 16 комунальної власності) загальною площею водного дзеркала 18,43 га. Ріки громади непридатні для водного транспорту, проте викликають інтерес для розвитку сфери відпочинку, дозвілля та туризму.
Лісовий фонд. Територія громади відноситься до зони широколистяних лісів. Основними лісоутворюючими породами є сосна, бук, дуб. На окремих територіях до них домішуються граб, клен, липа, горобина, ялинка, береза, осика. Землі лісового фонду громади складають – 54,3 га, що робить громаду привабливою у плані подальшого розвитку лісозаготівель і переробки деревини, виробництва меблевої та іншої продукції з деревини, а також туризму, оздоровлення і рекреації.
Відповідно до положень генеральних планів території умовно розподілено на наступні функціональні зони: • житлова (сельбищна); • промислова (виробнича); • сільськогосподарська; • зелена; • транспортна. Окремий розділ – план зонування території, у складі генеральних планів не розроблявся. У динаміці функціонального використання території можна виділити тенденцію зростання житлової зони, яка відбувається за рахунок зміни цільового призначення земельних ділянок, що перебувають у власності громадян. Цільове призначення інших земельних ділянок , на яких власниками прийнято рішення будувати об’єкти торгівлі, змінюється відповідно до вимог чинного законодавства. Підставою таких змін є положення генерального плану та розроблені детальні плани території. Генеральними планами міста Самбір, сіл Стрілковичі, Ваньовичі, Дубрівка визначені напрямки розвитку населених пунктів. Генплани сіл Стрілковичі, Ваньовичі, Дубрівка затверджені у 2015-2018 роках. Генплан міста Самбір затверджено у 1976 році, в зв’язку з чим він не відповідає містобудівним реаліям сьогодення, тому його неможливо повністю реалізувати.
Розділ 4. Моніторинг забудови Самбірської міської територіальної громади у 2022 році | |||||||||
Назва населеного пункту | КАТОТТГ | Кількість наданих містобудівних умов та обмежень | Кількість наданих будівельних паспортів | Кількість наданих технічних умов | Кількість зареєстрованих повідомлень про початок виконання підготовчих або будівельних робіт | Кількість виданих дозволів на виконання будівельних робіт | Кількість зареєстрованих декларацій про готовність до експлуатації об’єкта та виданих сертифікатів | ||
Виробничі об’єкти | Невиробничі об’єкти | Садибних будинків (індивідуальних будинків | Будинків дачних та будинків садових | ||||||
Самбірська територіальна громада, м. Самбір | 4610900000 / UA46080130010066889 | 1 | 2 | 5 | 0 | 0 | 23 | 14 | 27 декларацій |
Самбірська територіальна громада, с. Стрілковичі | 4624287901 / UA460801300500 80333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Самбірська територіальна громада, с. Ваньовичі | 4624287903 / UA460801300300 76046 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Самбірська територіальна громада, с. Дубрівка | 4624287904 / UA460801300400 69979 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Самбірська територіальна громада, с. Білоки | 4624287902 / UA46080130020081407 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Розділ 5.Моніторинг демографічної ситуації та розселення
Чисельність постійного населення, осіб – 37973
(міське населення: – 35054, сільське населення: – 2919)
Чоловіки – 17088
Жінки –20885
Діти до 6 років – 2064
Діти 6-16 років – 4600
Мешканці 17-60 років – 26581
Мешканці старші 60 років – 4728
Кількість багатодітних сімей –436
Кількість дітей, які знаходяться під опікою –28
Переміщенні особи із територій ведення військових дій – 3700
Загалом динаміку населення протягом 2016 – 2022 років можна охарактеризувати як відносно стабільну. Зменшення населення відбувалося за рахунок природного скорочення (переважання кількості померлих над народженими). За результатами річної звітності 2022 року кількість померлих перевищує народжуваність.
Розділ 6. Моніторинг соціально-економічної діяльності
У діючому промисловому комплексі громади пріоритетними галузями є виробництво харчових продуктів (питома вага в обсягах виробництва промислової продукції складає (16,76 %), виробництво інших виробів (64,8%), виготовлення виробів з деревини ( 8,7%) та інші галузі промисловості (9,7 %).
Розвинені напрямки діяльності існуючого бізнесу у Самбірській громаді:
- підприємства ресторанного та готельного господарства – 218;
- об`єкти побутового обслуговування населення – 63;
- станцій технічного обслуговування автомобілів – 7;
- автомобільні заправки – 4;
- гуртова торгівля продовольчими товарами – 2;
- стаціонарна роздрібна торгівля промисловими та продуктовими товарами – 629;
- дрібно роздрібна мережа – 28;
- деревообробні підприємства – 1.
Станом на 2022 року у Самбірській громаді працювали підприємств (юридичних осіб) – 891, ФОП -1857.
Найбільшими платниками податків у Самбірській громаді станом на початок 2023 року є: військові частини, залізниця, відділ освіти.
В структурі податкових надходжень місцевого бюджету Самбірської громади за підсумками 2022 року основну частку складали:
- ПДФО – 84,3% або 337363,4 тис.грн,
- єдиний податок – 7,9 % або 31638,2 тис.грн,
- податок на майно – 5,0% або 20085,2 тис.грн.
- внутрішні податки на товари та послуги – 2,7 % або 10654,3 тис.грн.
У Самбірській громаді серед видів економічної діяльності, що забезпечили найбільший обсяг надходжень до бюджету міської ради, лідерство утримується за залізницею.
Бюджет Самбірської територіальної громади за видатками у 2022 з урахуванням змін склав 377,4 млн. грн. Найбільший обсяг видатків у 2022 р.
було спрямовано за напрямами:
– освіта – 58,6 %;
– економічна діяльність – 6,9 %;
– житлово-комунальне господарство – 9,4 %.
За економічною класифікацією видатків у бюджеті Самбірської міської ради відзначається значна частка заробітної плати 66,8 % , у видатках, субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) становлять 17,5 %, оплата послуг (крім комунальних) 0,8 %.
Розділ 7. Моніторинг просторових зв’язків та транспортної діяльності
Через територіальну громаду проходить залізничне сполучення, наявні 3 залізничні станції Самбір, Стрілковичі, Ваньовичі. Через місто проходять: національна автомобільна дорога Н-13 Львів-Самбір – Ужгород, автомобільні шляхи територіального значення Т-14-15 Мостиська — Самбір — Борислав, Т-14-18 Нижанковичі – Самбір – Дрогобич – Стрий. Через села Стрілковичі, Ваньовичі дорога Н-13, через село Дубрівка – автомобільнийі шлях Т-14-18. Території розселення в громаді мають зручне сполучення із об’єктами інженерно-транспортної інфраструктури. Рівень безпеки дорожнього руху добрий; заторові явища на вулицях відсутні. Переважно мешканці користуються легковим автомобільним транспортом.
Розділ 8. Моніторинг інфраструктури
Соціальна та культурна інфраструктура громади є достатньо розвиненою. В наявності є об’єкти освітнього, медичного, культурного призначення. Процес об’єднання громад висуває на порядок денний питання модернізації їхньої структури з урахуванням реальної потреби та інтересів громади, сучасних умов розвитку суспільства, врахування інтересів усіх суспільних груп населення, особливо молоді.
Мережа закладів освіти:
- Самбірська філія Західноукраїнського національного університету
- Самбірський фаховий коледж економіки та інформаційних технологій
- Державний професійний (професійно-технічний) заклад освіти “Самбірський професійний ліцей”
- Комунальний заклад Львівської обласної ради “Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації учнів-інвалідів м. Самбора”
- Комунальний заклад Львівської обласної ради Самбірський фаховий коледж культури і мистецтв
- Комунальний заклад Львівської обласної ради “Самбірський фаховий медичний коледж”
- Комунальний заклад Львівської обласної ради “Самбірський фаховий педагогічний коледж імені Івана Филипчака”
- НВК *(Навчально виховні комплекси) – _0__
- ЗЗСО – _12_ яких – у сільській місцевості _3_, міській __9__
- ЗДО – _11__ яких – у сільській місцевості _1_, міській _10___
- Позашкільні заклади – _3 _ яких – у сільській місцевості _0_, міській __3__
Надання первинної медичної допомоги та інших лікарських послуг на території Самбірської громади здійснює ряд медичних закладів, зокрема: Комунальне некомерційне підприємство Самбірської міської ради «Самбірська центральна лікарня», Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Самбірської міської ради» (амбулаторії – 4, фельдшерські пункти – 2).
Збереження і збагачення культурно-історичної спадщини Самбірської громади здійснюється за допомогою активної роботи закладів культури, які функціонують на території громади.
Заклади культури:
- клубні заклади
– Самбірський міський Народний дім ,
Народний дім с. Стрілковичі
Народний дім с. Дубрівка
Народний дім с. Ваньовичі
- бібліотеки – КЗ «Самбірська міська публічна бібліотека»
- музейні установи – Мистецький музей Леся Курбаса
- мистецькі школи – Самбірська дитяча музична
КЗЛОР«Самбірська школа декоративно-ужиткового
туристичні центри- Туристично-інформаційний центр
Спортивна інфраструктура Самбірської МТГ. На території громади є наступні спортивні об’єкти та споруди:
- Футбольний Самбірський міський стадіон імені Льва Броварського;
- Футбольні (сільські) стадіони у с. Стрілковичі, с. Ваньовичі с. Дубрівка; ·
- Спортивний зал ________12________;
- Міні-футбольний майданчик зі штучним покриттям _____4_____;
- Спортивні зали ДНЗ _0_
- Спортивний майданчик зі штучним покриттям ___1__
- Тренажерний майданчик _____4_______;
Розділ 9. Моніторинг реалізації містобудівної документації Самбірської міської територіальної громади у 2022 році | ||||||||||||||||||||||||||||
Назва населеного пункту | КАТОТТГ | Генеральні плани населених пунктів | Плани зонування території | Детальні плани територій | Сума коштів використаних на розроблення містобудівної документації у 2022 році (тис. грн) | |||||||||||||||||||||||
Розроблені до 2011 року | Розроблені в період 2011-2022 рр | Розроблені до 2022 | Розроблені у 2022 | |||||||||||||||||||||||||
Рік розроблення | Розробник | Внесено до МБК | Чинний так/ні | Рік розроблення | Розробник | Топографічне знімання (СК-63/УСК 2000) |
Наявність розділу ІТЗ ЦЗ | Наявність історико-архітектурного опорного плану (№ наказу про затвердження ) | Рішення ОМС про затвердження МД | Внесення змін до генерального плану (номер і дата рішення ОМС) |
Внесено до МБК | Пропозиції | Розробник | Рішення ОМС про затвердження | Внесено до МБК (так/ні) | Кількість ДПТ | Площа опрацювання | Внесено до МБК (кількість) |
Кількість ДПТ | Площа опрацювання | Наявність розділу ІТЗ ЦЗ | Внесено до МБК (кількість) | Місцевий бюджет | Інші джерела не заборонені законом | ||||
в межах населених пунктів | за межами населених пунктів | в межах населених пунктів | за межами населених пунктів | |||||||||||||||||||||||||
Самбірська територіальна громада, м. Самбір | 4610900000 / UA46080130010066889 | 1976 | ДП ДІПМ “Містопроект” | так | так | 45 | 45 | 1 | ні | 1 | 0 | згідно трьстороннньої угоди | ||||||||||||||||
Самбірська територіальна громада, с. Стрілковичі | 4624287901 / UA460801300500 80333 | 2009 | ДП ДІПМ “Містопроект” | ні | ні | 2018 | ДП ДІПМ “Містопроект” | ні | ні | ні | Рішення Стрілковицької сільської ради від 20 грудня 2018 р. № 48 “Про затвердження змін до генерального плану с. Стрілковичі” | Рішення Стрілковицької сільської ради від 10 лютого 2017 р. № 07 “Про внесення змін в генеральний план с. Стрілковичі” | так | 11 | 11 | |||||||||||||
Самбірська територіальна громада, с. Ваньовичі | 4624287903 / UA460801300300 76046 | 2016 | ПП “Угп-груп” | ні | ні | ні | Рішення Стрілковицької сільської ради від 06 грудня 2016 №03 “Про затвердження генерального плану с. Ваньовичі” | так | 7 | 7 | ||||||||||||||||||
Самбірська територіальна громада, с. Дубрівка | 4624287904 / UA460801300400 69979 | 2015 | ПП “Угп-груп” | ні | ні | ні | Рішення Стрілковицької сільської ради від 15 жовтня 2015 р. № 56 “Про затвердження генерального плану с. Дубрівка та виготовлення проекту землеустрою щодо зміни межі населеного пункту села Дубрівка” | так | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
Самбірська територіальна громада, с. Білоки | 4624287902 / UA46080130020081407 | не розроблялася містобудівна документація |
Розділ 10. Висновки щодо доцільності внесення змін до містобудівної документації | ||||||||
Назва населеного пункту | КАТОТТГ | Оцінка загального забезпечення сталого розвитку територій населених пунктів, відповідності тенденцій розвитку Цілям Сталого Розвитку ООН | Аналіз розвитку територій (SWOT – аналіз) | Обґрунтування необхідності внесення змін у містобудівну документацію за результатами містобудівного моніторингу | ||||
Сильні сторони | Слабкі сторони | Виклики | Ризики | |||||
Самбірська територіальна громада, м. Самбір
Самбірська територіальна громада, с. Стрілковичі
|
4610900000 / UA46080130010066889
4624287901 / UA460801300500 80333
|
Розроблена містобудівна документація спрямована на забезпечення економічного зростання, соціальної справедливості та раціонального природокористування, відповідно до визначених Цілей Сталого Розвитку ООН | 1. Вигідне географічне та транспортне розташування; 2. Невелика відстань між населеними пунктами громади; 3. Наявність природних ресурсів та мальовничої природи; 4. Наявність пам’яток архітектури та містобудування національного та місцевого значення, пам’яток історії та монументального мистецтва, пам’ятки садово-паркового мистецтва; 5. Наявність можливостей для ведення житлового будівництва, в т.ч. багатоквартирних будинків. |
1. Необхідність розробки містобудівної документації ( відсутні затвердженні нові межі ОТГ) ; 2. Відсутня інвентаризація земельних ресурсів ОТГ; 3. Відсутні умови для залучення більшої кількості інвесторів, оскільки покинуті території колишніх підприємств є у приватній власності; 4. Незадовільний стан дорожньої інфраструктури; 5. Висока зношеність інженерно-технічних комунікацій або їхня часткова відсутність (очисних споруд, каналізації та водовідведення) ; 6.Виїзд населення громади закордон у пошуках праці (Польща, Португалія, Іспанія, Італія) та міграція молоді до інших великих міст на постійне місце проживання. |
1. Розвиток державної програми логістики, створення логістичного хабу для складування та транспортування продукції; 2. Доступність участі у різних конкурсах, європейських програмах та інших джерелах залучення коштів; 3. Доступ до ринку інших країн без перешкод; 4. Упорядкування земельного, податкового законодавства; 5. Зростання світового попиту на екологічно чисту продукцію, вирощену у с/г ; 6. Зростання популярності сільського, культурно-історичного та зеленого туризму серед населення України та Європи. |
1. Зростання або продовження військового конфлікту на сході та півдні України внаслідок вторгнення російської федерації в Україну (частина населення громади задіяна в конфлікті) ; 2. Знецінення національної валюти; 3. Вищий рівень оплати праці в країнах ЄС, що зумовлює втрату трудових ресурсів. |
Враховуючи, що генеральний план населеного пункту Самбір вкрай застарілий, нагальною потребою постало розроблення нової містобудівної документації. На підставі рішення Самбірської міської ради від 10 лютого 2011 р. № 13 “Про оновлення генплану м. Самбора” та раніше укладених договорів та додатків до них, триває підписання нового договору між Управлінням капітального будівництва та житлово-комунального господарства виконавчого комітету міської ради та Державним інститутом проектування міст «МІСТОПРОЕКТ» по виготовленню генерального плану м. Самбір Львівської області.
Враховуючи, що після затвердження генерального плану с. Стрілковичі рішенням Стрілковицької сільської ради від 20 грудня 2018 р. № 48, відбулися значні зміни , зокрема збільшилась площа Самбірського кладовища, санітарно –захисна зона ПФ «Білаки» може бути зменшена з 1000м до 300м, виникла необхідність в зміні функціонального призначення ряду земельних ділянок , пропонується внести зміни в генеральний план населеного пункту Стрілковичі. |