Порядок оформлення трудових відносин
Підприємець, який вирішив оформити трудові відносини з першим із найманих працівників, набуває статусу працедавця й на нього повною мірою поширюються вимоги Кодексу законів про працю України (КЗпП).
Згідно з ч. 3 ст. 24 КЗпП працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом або розпорядженням працедавця, і повідомлення органів ДФС про прийняття працівника на роботу в порядку, визначеному КМУ. Повідомити податкову потрібно хоча б на день раніше допущення працівника до роботи.
Таким чином, процедура оформлення трудових відносин складається з таких етапів:
- оформлення розпорядження про прийняття на роботу;
- оформлення трудового договору з працівником (у двох примірниках для кожної зі сторін);
- повідомлення органів ДФС про прийняття працівника на роботу.
Під час оформлення трудових відносин працівник може не подавати заяви з проханням прийняти його на роботу. Про його згоду буде свідчити підписання трудового договору, ознайомлення з розпорядженням про прийняття на роботу й надання потрібних документів.
Документи, потрібні під час оформлення трудового договору
Частиною 2 ст. 24 КЗпП визначено перелік документів, які зобов’язаний надати громадянин під час оформлення трудового договору. До них належать:
- паспортабо інший документ, що засвідчує особу;
- трудова книжка(якщо основне місце роботи). Якщо це перше місце роботи й у громадянина відсутня трудова книжка, підприємець має право її завести.
Також громадянин має надати ідентифікаційний номер (реєстраційний номер облікової картки платника податків) за його наявності. Якщо через релігійні переконання особа відмовилася від присвоєння ідентифікаційного номера, у його паспорті повинна бути відповідна відмітка. У цьому разі замість ідентифікаційного номера використовується серія й номер паспорта.
За потреби також може бути надано документ про освіту, спеціальність, кваліфікацію (залежно від посади), про стан здоров’я (якщо робота пов’язана зі шкідливими або небезпечними умовами праці).
Якщо працівник улаштовується на роботу за сумісництвом, він має надати підприємцеві копію трудової книжки із записом про працевлаштування в іншого працедавця або довідку з основного місця роботи.
Якщо працівник має неповнолітніх дітей, або має право на будь-які пільги, або є особою з інвалідністю, він повинен надати відповідні підтверджувальні документи працедавцеві.
Відсутність у працівника реєстрації місця проживання чи перебування не є підставою для відмови в працевлаштуванні.
Головний спеціаліст відділу з питань праці управління економіки
Манько Марія