Як роботодавцю організувати безпечні умови праці водіям під час карантину
У зв′язку із запровадженням на всій території України карантину через COVID-19, задля безпеки та захисту здоров′я працівників, залучених до робочого процесу на автомобільному транспорті, роботодавцям необхідно дотримуватися санітарно-гігієнічних норм та правил щодо організації профілактичних заходів проти коронавірусу.
Вимоги “Правил охорони праці на автомобільному транспорті” (Наказ МНС України від 09.07.2012 року №964) поширюються на всіх суб’єктів господарювання, які організовують або здійснюють роботи на автомобільному транспорті.
Відповідно до ст. 13 Закону України “Про охорону праці” Роботодавець зобов’язаний створити на кожному робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до вимог чинного законодавства, а також забезпечити додержання вимог щодо прав працівників у сфері охорони праці.
Статтею 5 ЗУ “Про охорону праці” усі працівники повинні бути поінформовані Роботодавцем під підпис про умови праці на підприємстві, наявність на робочому місці, де вони будуть працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, можливі наслідки їхнього впливу на здоров’я та про права працівників на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства та колективного договору.
Кожний працівник до початку роботи повинен переконатись у безпечному стані свого робочого місця, перевірити справність запобіжних пристроїв, інструментів, механізмів, необхідних для виконання роботи.
У разі виявлення працівником порушень безпечного стану робочого місця, які він сам не може ліквідувати, він, не починаючи роботи, повинен повідомити про них посадовій особі, в обов’язки якої покладено здійснення контролю за безпечним виконанням робіт.
Роботодавець зобов’язаний забезпечити працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці, дотримання вимог яких під час роботи забезпечує безаварійні та безпечні умови праці.
Працівники підприємств зобов’язані знати і виконувати вимоги цих Правил, інструкцій з охорони праці, відповідні правила поводження з транспортними засобами, машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту, дотримуватися зобов’язань щодо охорони праці, передбачених колективним договором (угодою) та правилами внутрішнього трудового розпорядку підприємства
Для організації виконання правових, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних, соціально-економічних і лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на запобігання нещасним випадкам, професійним захворюванням і аваріям у процесі праці, роботодавець створює службу охорони праці відповідно до вимог Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 15 листопада 2004 року № 255 (НПАОП 0.00-4.21-04).
Серед завдань СОП на підприємстві в умовах карантину важливими є такі:
– організація проведення профілактичних заходів, спрямованих на недопущення захворюваності на коронавірусну інфекцію COVID-19;
– усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що сприяє запобіганню нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози життю та здоров’ю працівників.
Як організувати роботу під час карантину і дотриматись КЗпП, якщо сучасні реалії та необхідність ведення господарської діяльності та виконання роботи в умовах пандемії коронавірусної інфекції, запровадження карантину та обмежувальних заходів в країні, зумовлюють зміну певних умов та особливостей праці.
Такі зміни потребують перегляду інструкцій з охорони праці та наповнення їх змісту певними правилами поведінки, порядком дотримання особистої гігієни, застосуванням засобів захисту (медичних масок, респіраторів, рукавиць тощо). На кожному підприємстві розробляються інструкції з охорони праці відповідно до вимог Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9, зареєстрованого в МЮ України 7 квітня 1998 року за № 226/2666 (НПАОП 0.00-4.15-98).
У зв’язку з цим роботодавець повинен забезпечити проведення з працівниками позачергового навчання або інструктажу з питань охорони праці. Обсяг і зміст позапланового інструктажу визначають в кожному окремому випадку залежно від причин і обставин, що спричинили потребу у його проведенні. Нагадуємо, що у разі зміни умов праці, в т. ч. через пандемію коронавірусної інфекції COVID-19 та необхідністю запровадження заходів щодо недопущення її поширення, керівник підприємства вносить зміни до нормативних актів з безпеки праці та здоров’я. Особливості та Порядок внесення змін до актів підприємства з безпеки праці та здоров’я працівників встановлено Порядком опрацювання і затвердження роботодавцем нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві, затвердженим наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці 21.12.1993 № 132 та зареєстровано в МЮ України 07.02.1994 за № 20/229.
Відповідно до вимог Правил охорони праці на автомобільному транспорті роботодавець зобов’язаний:
– забезпечити працівників антисептичними засобами та засобами індивідуального захисту (ЗІЗ) (Наказ Мінсоцполітики від 29.11.2018 №1804 “Мінімальні вимоги безпеки і охорони здоров’я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці”);
– проводити щозміні передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів (“Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів”);
– дотримуватись вимог нормативних та законодавчих актів, зокрема Закону України “Про дорожній рух”, НПАОП-0.00-1.62-12 “Правила охорони праці на автомобільному транспорті” тощо;
– забезпечити водія схемою маршруту та розкладом руху;
– зробити запис у дорожньому листі маршруту слідування з чітко вказаним місцем відпочинку;
– призначити з числа посадових осіб (інженерно-технічних працівників) відповідальну особу за випуск на лінію в справному стані автомобільного транспорту;
– проводити ремонт та обслуговування техніки й обладнання;
– приділяти увагу якості з′єднань, підтікань паливно-мастильних матеріалів, регулюванню механізмів та вчасно усувати дефекти.
Забезпечити:
– наявність документів, дозволів, медичних аптечок, справного шанцевого інструменту, знаків аварійної зупинки тощо;
– дотримання водієм під час перевезень дозволеної кількості пасажирів в автобусі;
– наявність обов′язкової візуальної інформації для пасажирів на автобусах зовні та в салоні (позначення входу-виходу, позначення аварійних виходів, місць розміщення вогнегасника, аптечки та сигнальної кнопки), забезпеченість доступу до пасажирських дверей, аварійних дверей, вікон, люків;
– утримувати в належному технічному стані приміщення для зберігання, технічного обслуговування та ремонту автомобільного транспорту, паливно-мастильних матеріалів.
Варто зазначити, що придатність наповнення автомобільних балонів підтверджується штампом у шляховому (маршрутному) листі водія, завіреному підписом відповідального з нагляду за технічним станом газового обладнання, встановленого на транспортних засобах.
Пам’ятаймо! Тільки дотримання заходів безпеки на роботі, вдома й на вулиці може врятувати наше здоров’я й убезпечити від зараження коронавірусною інфекцією.
Страховий експерт з охорони праці Самбірського
відділення УВД ФСС України у Львівській області С. Малецький
Головний спеціаліст з охорони праці
Самбірського міськвиконкому М. Сапіга