Охорона праці. Безпечна краса.
Салони краси та перукарні надають десятки послуг, які повинні бути не тільки високоякісними, але і безпечними для здоров’я. Бажаючи бути гарними та доглянутими, мало хто замислюється над тим, що “салонні процедури” можуть принести не тільки користь, але і шкоду, часто досить серйозну. Більшість клієнтів не звертають уваги на використання в салонах краси засобів профілактики по запобіганню розповсюдження інфекційних захворювань.
В Україні питання безпеки в перукарнях і салонах краси досить актуальне і в основному регулюються “Правилами охорони праці для перукарень”(НПАОП 93.0-1.07-97) та “Державними санітарними правилами та нормами для перукарень різних типів” (ДСанПіН 2.2.2.022-99).
В основу Правил покладені вимоги державних стандартів Системи стандартів безпеки праці (ССБП) і завдання щодо їх упровадження. Усі нормативно-технічні документи і інструкції з техніки безпеки та виробничої санітарії, що видаються і діють на підприємствах, повинні відповідати вимогам цих Правил.
Працівники, що працюють у перукарнях, повинні:
– пройти медичний огляд відповідно до Положення про медичний огляд працівників певних категорій;
-медичний огляд працівники проходять щоквартально; раз на рік проводиться флюорографія і огляд венерологом.
– пройти інструктаж і навчання безпечним методам роботи і перевірку знань відповідно до Типового положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці;
– знати правила гасіння вогню і вміти застосовувати перші засоби гасіння пожежі;
– відповідно до Переліку робіт з підвищеною небезпекою працівники проходять попереднє спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці не рідше одного разу на рік.
До самостійної роботи допускаються особи, які пройшли медичний огляд, навчання за професією, вступний інструктаж з охорони праці, інструктаж на робочому місці та інструктаж з пожежної безпеці. Посадові особи відповідно до Переліку посад посадових осіб, які зобов’язані проходити попередню і періодичну перевірку знань з охорони праці, до початку виконання своїх обов’язків і періодично, один раз на три роки згідно з наказом керівника підприємства проходять навчання і перевірку знань з питань охорони праці.
На сьогодні відомо понад 100 патогенних мікроорганізмів, якими можна інфікуватися в закладах індустрії краси. Частими є випадки зараження клієнтів перукарень, косметичних салонів і кабінетів бактерійними, грибковими та паразитарними захворюваннями: мікози та трихомікози, стафілококові інфекції, педикульоз. Також не можна відкидати можливість зараження ВІЛ під час процедури пірсингу або татуювання, а також інфікування вірусами гепатитів В і С – під час манікюру або педикюру. Тож не поспішайте сідати в крісло перукаря або майстра манікюру чи лягти на кушетку в косметолога, почекайте та придивіться, як працюють майстри.
Ось п’ять основних чинників, на які ви повинні звернути увагу:
Стан перукарських або косметологічних крісел, манікюрних столиків, стелажів і вітрин, тумбочок або пересувних візків. Бачите сліди пилу, купки відстриженого волосся, плями на дзеркалі або вітрині, бруд на раковинах, сліди фарб на полицях? Постійне якісне прибирання – це одна з найважливіших умов у роботі будь-якого салону краси чи перукарні, підтримання чистоти в приміщеннях не менш важливе, ніж високий рівень надання послуг. Тому, побачивши бруд, пил і безлад, утримайтесь від обслуговування в такому салоні краси чи косметологічному кабінеті.
Зовнішній вигляд майстра: неохайний одяг, шерстяний светр, зимові чоботи… Звісно, перукарі в спецодягу – зараз велика рідкість, хоча співробітники салону повинні обслуговувати клієнтів тільки у спецодязі.
Також незаперечна істина – перед процедурами з кожним новим відвідувачем майстер на очах у відвідувача повинен вимити руки з милом, а його нігті мають бути чистими. Ретельно стежити за своїм виглядом – професійний обов’язок перукарів, косметологів, майстрів манікюру. Якщо ж майстер нехтує цими простими правилами, є велика ймовірність його халатного ставлення і до виконання своїх обов’язків.
Стерильність інструментів для стрижки, манікюру, татуювання, косметологічних процедур. У салонах і перукарнях є стерилізатори, кожен майстер повинен мати не менше двох комплектів інструментів. Зверніть увагу, як зберігається стерильний інструмент: запакованим у спеціальний папір із датою стерилізації чи викладеним в ультрафіолетовий бокс/камеру, що підтримує стерильність певний час. Якщо на запитання про стерильність інструментів майстри показують ємкість для замочування, то, швидше за все, стерилізація не проводиться. Якщо ви бачите, що майстер дістає інструмент із шухляди столу або пересувного візка, або якщо інструмент просто лежить розкладений на столі – відмовтеся від обслуговування задля своєї безпеки.
Куди дівається відстрижене волосся з шиї та обличчя клієнтів? Майстер знімає його волосяними щітками або ватними тампонами, що використовуються для наступного клієнта без їх механічного очищення, дезінфекції та стерилізації. І таким чином відстрижене волосся з шиї одного відвідувача потрапляє на шию іншого. Ви впевнені, що в попереднього клієнта не було захворювань шкіри або волосся? Майте на увазі: видалення відстриженого волосся з шиї та обличчя виконується тільки одноразовими щітками або пензлями. Вас спитали про можливу алергічну реакцію? Перед проведенням завивки та забарвлення волосся або брів і вій майстер зобов’язаний запитати в клієнта про наявність алергічних реакцій на хімічні препарати, за потреби зробити пробу на чутливість до конкретної фарби або хімічного розчину, таким чином захистивши відвідувача від небажаних наслідків. Якщо ж ви бачите, що майстер не робить цього, то не варто навіть сідати в крісло.
Завжди пам’ятайте одну просту істину: не треба соромитися і не треба боятися ставити запитання, адже за ваше збентеження можете заплатити власним здоров’ям.
Кожен клієнт має право перед проведенням стрижки або іншої послуги у салоні краси отримати повну інформацію про послугу, якою збирається скористатися, препарати та обладнання, які застосовуються під час надання послуги, їх виробника, можливі побічні ефекти від застосування препаратів, протипоказання на них, вимагати наявність сертифікатів якості на ці препарати та обладнання, має право перевірити строк придатності цих препаратів, а також запитати у фахівця, як він обробив інструмент.
Також клієнт має право вимагати дотримання закладами вимог, регламентованих санітарно – гігієнічними нормами та правилами. Відповідно до положень ч. 1 ст. 4 Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”, громадяни мають право на безпечні умови побуту, зокрема, на побутові послуги, які надаються салонами краси.
Відповідальність за дотримання вимог санітарно-протиепідемічного режиму покладається на керівників перукарень та салонів краси.
Будьте уважні, вибираючи салон краси, перукарню або косметологічний салон.
Страховий експерт з охорони праці Самбірського
відділення УВД ФСС України у Львівській області С. Малецький
Головний спеціаліст з охорони праці
Самбірського міськвиконкому М. Сапіга