ЗНО-2016: результати, аналіз та висновки
У 2016 році зовнішнє незалежне оцінювання випускників старшої школи проводилося уже десятий рік поспіль. Незалежне тестування дало можливість сотням тисяч абітурієнтів продовжити навчання у найпрестижніших вузах України завдяки своїм знанням, навичкам та вмінням здобутим наполегливою працею. Цьогоріч у форматі проведення ЗНО з’явилися новації, головні з яких: 1) результати тестування із 2-х предметів – з української мови і математики або історії України (на вибір учня) -зараховувалися як державна підсумкова атестація; 2) у разі порушення учасником ЗНО процедури його проведення його робота анульовувалася, а оцінкою ДПА ставав мінімальний бал – 1; 3) у випадку неявки без поважної причини на незалежне тестування випускник міг пройти ДПА лише восени у школі, а, отже, втрачав право вступу у ВНЗ у поточному році. Крім того, у квітні 2016 року було проведено апробаційне тестування з іноземної мови (лише в Києві, Київській, Львівській та Одеській областях), результати якого школярі за бажанням могли зарахувати як державну підсумкову атестацію. Зазначу той факт, що участь у ньому взяли 15 випускників спеціалізованої школи №8 (за рівнем В – поглиблене вивчення англійської мови) і восьмеро з них зарахували свої оцінки як ДПА.
Для визначення результатів ЗНО-2016 з кожного предмета (учасник міг вибрати не більше 4-х предметів з 12-ти) булов становлено «пороговий бал»,тобто та кількість тестових балів, яку може набрати мінімально підготовлений абітурієнт. Учасники тестування, які не подолали «поріг», втратили право вступу до ВНЗ. Усі ж абітурієнти, результати яких були не нижчими від «порогового бала», отримали оцінку за шкалою 100–200 балів та право брати участь в конкурсному відборі при вступі на навчання.
У 2015 році як результат ДПА випускникам було зараховано ЗНО лише з одного предмета – української мови. Підсумки минулорічного тестування наведено у таблиці 1. У таблиці немає СШ №3 ім.В.Юричка через відсутність випускного 11 – го класу.
Результати минулорічного ЗНО з української мови юних самбірчан явно не вражали – хоча більше 40% випускників у гімназії, СШ №1 ім.Т.Г.Шевченка, СШ №8 і СШ №7, а у СШ №10 50% випускників спрацювали на рівні претендентів на срібні та золоті медалі – отримали від 9-ти до 12-ти балів. І в той же час лише у гімназії ніхто не отримав від 1 до 3-х балів («двійка»). Ця інформація була предметом обговорення та аналізу на багатьох засіданнях і нарадах загальноміського та шкільного рівнів з метою пошуку шляхів і методів підвищення якості навчально-виховного процесу на уроках української мови та літератури.
Таблиця 1
показники | Назва загальноосвітнього навчального закладу | |||||||
Гімназія | СШ №1 ім.Т.Г.Шевченка | НВК «ДНЗ-ЗНЗ» | СЗШ №4 | СШ №7 | СШ №8 | СШ №10 | Екстерни | |
Кількість випускників | 32 | 10 | 16 | 21 | 32 | 15 | 24 | 28 |
Середній бал | 7,9 | 6,9 | 7,6 | 6,7 | 6,9 | 7,5 | 7,7 | 7,7 |
% учнів, які отримали від 9 до 12 балів | 43,8 | 30,0 | 37,5 | 28,6 | 40,6 | 46,7 | 50,0 | 42,9 |
Отримали 12 балів | 1 | 2 | – | – | 1 | 1 | 2 | – |
Отримали 1-3 бали | – | 1 | 1 | 3 | 6 | 2 | 2 | 2 |
Чи проведена робота дала позитивний результат, чи відбулися зміни на краще у 2016 році? Відповідь на це питання дали підсумки ЗНО-2016 з української мови, математики та історії України наших випускників, які зібрано у таблиці 2.
Порівняння результатів ЗНО 2015 і 2016 років явно на користь цьогорічних випускників, бо:
- зріс середній бал у кожній школі міста, за винятком СЗШ №4, і досить суттєво;
- збільшилася кількість випускників – 12-бальників;
- більше 80% випускників гімназії, СШ №7, СШ №8 і СШ №10 впоралися із завданнями з української мови на достатньому («четвірка» за 5-бальною шкалою) та високому («п’ятірка») рівнях.
Позитивним фактором є й суттєве зменшення з 28 до 8 екстернів, у яких найнижчий бал у 2016 році – 5.
Кожен керівник школи повинен зробити належні висновки, найважливіші з яких:
- не можна зупинятися на досягнутому;
- низький рівень знань – тривожний сигнал…для керівника школи, вчителів, батьків……
- і низка інших…
Важливим показником, який аналізується за підсумками ЗНО і порівняння його результатів із річними оцінками випускників, є об’єктивність оцінювання навчальних досягнень школярів. У 2016 році керівники шкіл міста вимогливо підійшли до визначення претендентів на медалі і, як наслідок, усі вони отримали нагороди. Відбулися лише по одній зміні у СШ №7 і СШ №8, випускники яких замість золотих отримали срібні медалі. У всіх інших містах обласного значення і районах області 169 претендентів не підтвердили свої річні оцінки, а тому не отримали медалей, на які претендували. Проте відсоток співпадіння результатів річного оцінювання навчальних досягнень учнів у ЗНЗ та ЗНО з тих самих предметів істотно різний:
- українська мова – 71,6%;
- математика – 87,7%;
- історія України – 53,4%…
Як бачимо, найменша об’єктивність оцінювання навчальних досягнень школярів є проблемою вчителів історії України, а «на висоті» виявилися вчителі математики – точна наука все-таки…
Питання об’єктивності оцінювання навчальних досягнень школярів постійно перебуватиме у фокусі уваги відділу освіти і має стати одним із визначальних критеріїв оцінки роботи вчителя. Головне завдання середнього навчального закладу – підготовка випускника до самостійного життя і здобуття професії, розвитку, самовдосконалення.
Після оприлюднення УЦОЯО результатів ЗНО з решти предметів відділ освіти оперативно ознайомить читачів «НС» з ними, однак уже можемо зробити перші важливі для усіх висновки:
- головним завданням кожного директора школи є забезпечення якісної освіти та постійний контроль за об’єктивністю оцінювання навчальних досягнень школярів;
- оцінка – наслідок, первинне – рівень знань, який є результатом висококваліфікованої та компетентної роботи педагога у поєднанні із відповідною мотивацією навчально-пошукової діяльності школяра;
- усю інформацію щодо особливостей проведення незалежного тестування у поточному році обов’язково і вчасно відділ освіти й керівники шкіл мають доводити до відома батьків і громадськості, висвітлюватисяу ЗМІ, на веб – сайтах;
- достатній та високий рівень результатів ЗНО досягається через формування у закладі творчого, конкурентного і водночас позитивно налаштованого колективу особистостей;
- підсумки ЗНО випускників обов’язково повинні стати одним з найважливіших мірил під час атестації педагогів.
Відповідальний за ЗНО у м. Самборі С.Ухач